Skip to main content

OFTE STILTE SPØRSMÅL

BESTILLING

Kan jeg bestille online?

Nei, hos oss får du personlig service inkludert i prisen. Uansett om du vet hvor du skal eller om du er ute etter forslag, så er det bare å ta kontakt med oss på telefon eller skriftlig, så lager vi et reiseforslag til deg.

Når bør jeg bestille reisen?

Vi anbefaler 3-6 måneder før avreise, men noen populære steder og perioder bør bestilles tidligere. Dette gjelder også om man har noen spesielle behov eller ønsker. Er man fleksibel kan man få noen flotte tilbud selv om man er sent ute.

Kan vi kjøpe kun overnatting og/eller aktiviteter?

Ja, om dere allerede har flybilletter kan vi hjelpe dere med resten. Vær oppmerksom på at dere da ikke vil være dekket av Pakkereiseloven.

Selger dere andre reisemål enn de som står på nettsiden?

Ja, vi kan skreddersy reiser til andre reisemål på forespørsel. Ta kontakt, så skal vi se om vi kan hjelpe deg med dine ønsker.

Hvilke typer overnatting tilbyr dere?

Vi selger kun overnattingssteder med høy standard som har fokus på bærekraft og kvalitet. Alt fra hoteller og villaer, til yachter og tog. Vi har et stort utvalg og sammen finner vi det som passer best til akkurat deg.

Unike overnattingssteder

Vi har villaer under vann, trehytter, eksklusive telt, domer, private øyer, lodger, suite om board i fly, villaer på påler i vannet, pluss mye mer.

Tilbyr dere leie av private villaer?

Ja, vi har et stort utvalg av private, eksklusive villaer til leie. Spesielt i Karibia, men også Frankrike, Italia, Bali, Thailand mfl. Et flott alternativ om man ønsker å arrangere et bryllup utenlands eller dra på ferie med storfamilien.

Vi formidler også luksuriøse leiligheter i byer som New York, Los Angeles, Sydney og Paris.

Selger dere business class billetter?

Velg mellom billetter på økonomiklasse, økonomi premium, business class og first class på anerkjente flyselskap. Klasser kan også kombineres. Vi hjelper også til om dere ønsker å chartre et fly.

Selger dere cruise?

Per i dag har vi valgt å samarbeide med kun noen få, utvalgte rederier som holder høy kvalitet og har mindre skip. I tillegg har vi elvecruise, seilturer, yacht og lekter på utvalgte reisemål. Vi tilbyr bl.a. eksklusive Jorda rundt-cruise og ekspedisjoner til bl.a. Antarktisk og Galapagos.

FØR AVREISE

Hvordan får jeg mine billetter?

Flybillettene utstedes elektronisk (E-ticket). Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha mottatt korrekte reisedokumenter før avreise. Hotell- og leiebilvouchere mailes til din mailadresse og skal skrives ut og medbringes til hotellet/leiebilselskapet. Billettene blir sendt i god tid før avreise, etter at reisen er betalt i sin helhet.

Hvor mye bagasje kan jeg ta med meg på reisen?

Det varierer avhengig av bl.a. flyselskap og billettype, og vil bli opplyst om ved bestilling.

Trenger jeg pass og/eller visum når jeg skal ut og reise?

Som reisende er du selv forpliktet til å ha gyldig pass, visum og/eller transittvisum. Mange land krever at passet er gyldig i minst 6 mnd etter hjemreisedatoen eller at det er elektronisk lesbart. For spørsmål ang. pass,  ta kontakt med ditt lokale passkontor. For spørsmål vedrørende visum, ta kontakt det respektive lands ambassade eller sjekk UD’s reiseråd.

Visumregler forandres stadig og vi anbefaler at du alltid sjekker med ambassaden om visum er nødvendig.

Når er bestillingen bindende?

Bestillingen er bindende når du har betalt reisen eller depositumet.

Kan jeg avbestille reisen?

Vi vil informere om avbestillingsreglene ved bestilling, da de varierer avhengig av mange faktorer. De fleste flybilletter er ikke refunderbare. Vi anbefaler alle en reiseforsikring som inkluderer avbestilling pga sykdom blant de reisende eller i nærmeste familie. Det er ikke angrerett på bestilling av fly og hotell.

Kan jeg endre navnet på flybilletten?

Navneendring er ikke tillatt, og navnet må være identisk med passet.

Trenger jeg reisevaksine?

Reisevaksine er anbefalt eller påkrevd i mange land. Om du trenger påfyll eller ny vaksine er avhengig av hva du har tatt tidligere. Hos FHI finner du informasjon om reisevaksiner. Din lokale helsestasjon eller reiseklinikk vil også ha oppdatert informasjon.

GENERELT

Covid-19, hva er reglene nå?

Husk at det er den reisendes ansvar å ha alle vaksiner og papirer i orden. Du får svar på ofte stilte spørsmål på sidene til FHI og Regjerningen. Vi hjelper deg med oppdaterte råd og hvilke reisemål som nå er tilgjengelige. Vi forholder oss til UDs reiseråd, offisielle sider og våre lokale samarbeidspartneres anbefalinger.

Selger dere gavekort?

Ja, vi lager gavekort som sendes per e-post og som evt. kan skrives ut. Valgfritt beløp fra 500kr. Kjøp gavekort her.

Selger dere reiseforsikring?

Nei, vi selger dessverre ikke reiseforsikring. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap. Husk at avbestillingsforsikringen må kjøpes samme dag som du bestiller reisen, eller senest ved innbetaling av depositum. Vi anbefaler alle som reiser å ha en reiseforsikring med god dekning.

Arrangerer dere vielse i utlandet?

Ja, i samarbeid med lokal bryllupskoordinator kan vi hjelpe dere med drømmebryllupet uansett om dere reiser to personer eller med følge. Her kan dere lese mer om vilkår. Sjømannskirken har også en oversikt over ofte stilte spørsmål.

Fornyelse av ekteskapsløftene

I noen land vil ikke en lokal vielse være godkjent i Norge, som for eksempel på Maldivene. Da kan vi arrangere en bryllupsseremoni. Fornyelse av løftene har blitt populært og det kan vi også arrangere i mange land.

Kan jeg betale med kredittkort?

Alle fakturaer blir sendt per e-post. Sjekk gjerne med din bank eller kortselskap om du kan betale fakturaer med kredittkortet ditt. I noen tilfeller finnes det andre løsninger, vennligst ta kontakt for mer informasjon.

Hvor holder dere til?

Jeg har hjemmekontor i Åros, i Asker kommune. Jeg kan ta imot kunder etter avtale, ellers kan vi arrangere et møte via for eksempel Teams. Her kan du lese mer om hvordan du kan kontakte oss.

Er dere medlem av Reisegarantifondet?

Din reisedesigner AS har en lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger i tilfelle insolvens hos selskapet.

Dersom tjenestene ikke leveres på grunn av Din reisedesigner ASs insolvens, kan den reisende kontakte Reisegarantifondet:

E-post: firmapost@rgf.no
www.rgf.no

På nettsiden deres kan du også lese «ofte stilte spørsmål».

Pakkereiseloven

Lov om pakkereiser og reisegaranti https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-32

Reisevilkår

Klikk her for å lese våre generelle vilkår for bestilling av reiser.

Hvordan klage?

Vi gjør vårt beste for at reisen skal leve opp til forventningene deres, men om noe uforutsett skulle oppstå er det viktig at dere gir beskjed umiddelbart slik at vi, flyselskapet, hotellet eller leverandøren får muligheten til å hjelpe dere. Alle våre kunder får et nødnummer sammen med billettene. Skriftlige klager må sendes oss snarest, og innen 4 uker etter hjemkomst. Vi vil behandle klagen snarest.